Пам'ятки для батьків по трудовому вихованню дітей
- Той, хто позбавляє дитину посильної для нього праці, прирікає його на фізичне й духовне виродження.
- Ви прагнете бачити свою дитину сильною, витривалою і загартованою - тренуйте її в різноманітній фізичній праці.
- Ви прагнете бачити маля розумним і освіченим - змушуйте його щодня виконувати посильні труднощі в розумовій роботі.
- Ви прагнете бачити дитину завжди веселою і життєрадісною - не дайте їй закиснути в ледарстві й поринути в лінь.
- Ви прагнете, щоб Ваша дитина мала непохитну волю й мужній характер - не давайте легкі завдання, змушуйте її частіше напружувати свої сили й направляти їх на досягнення мети.
- Ви бажаєте, щоб Ваша дитина була чуйною, щоб вона була гарним товаришем і вірною іншому - створіть умови,при яких вона щодня працюватиме разом з іншими й повсякденно вчилася допомагати людям.
- Ви прагнете, щоб Ваша дитина була щасливою людиною – навчіть її різним видам діяльності, зробіть її працьовитою.
- Виховання є ланцюг безперервних усі вправ, що ускладнюються, у різноманітних видах праці!
- У правильнім вихованні дитини неминуще значення має праця; у додатку до дитини - посильна праця.
- Вам зовсім не обов'язково покладати на плечі п'ятирічного маляти збирання всієї квартири, але попросити його витерти вологою ганчіркою пил з підвіконня ви можете цілком.
- Дитина може допомагати при збиранні (а у своїй кімнаті стежити за порядком повина винятково вона), при готуванні їжі, вона може розкласти ложки й виделки перед їжею, у можливостях дитини - погодувати деяких свійських тварин (кішку, собаку) і птахів (папужок, канарок, а в сільській місцевості - курей і курчат); дитині цілком під силу полити численні домашні рослини (нехай це не Бог звістка, яка допомога, але дитина звільнить вас зі чверть години дорогоцінного часу, так само як і заощадить частину сил).
- І ще дитина може надати допомогу в безлічі всяких дріб'язків: підняти й викинути загублений папірець, зменшити звук радіоприймача, закрити кран, якщо капає вода.
- Використовуйте зручний момент - інтерес.
- Поясніть дитині важливе життєве правило - що будь –яке задоволення треба заслужити.
- Якщо якась людина женеться за задоволеннями, не бажаючи працювати, якщо вона прагне тільки брати, не бажаючи давати, то така людина порочна й має досить неважливі перспективи. У вас з'явиться привід поговорити з дитиною про совість. "Якщо прагнеш зі спокійною совістю (з почуттям виконаного боргу) подивитися мультик, подбай про порядок серед іграшок".
- Праця дитини не повинна не залишитися не заміченою з вашої сторони, а повинна бути заохоченою: похвалою, яким-небудь недорогим подарунком. Навіть якщо дитина що-небудь зробить не так.
- А якщо вона що-небудь розіб'є, зламає, не здумайте лаяти її - адже дитина прагла допомогти.
- Праця й результати праці повинні супроводжуватися позитивними емоціями.
Принцип поступовості у вихованні звички до праці
- Принцип поступовості важливий і у вихованні в дитини правильного відношення до праці.
- Якщо ваша дитина років до 16 - 17 не буде привчена до праці й виросте білоручкою й ледарем, те, як же нелегко їй доведеться в житті! І у вас нічого не вийде, якщо ви, раптом спохватившись, почнете активно привчати до праці свою десятилітню дитину.
- Починати треба із зовсім "молодих нігтів". Напевно, не тільки дитина дотримується певного режиму дня. У вас режим теж давно склався, і склалася черговість ваших домашніх робіт. У режимі дня дитини ви повинні виділити небагато часу для допомоги по господарству.
- Дівчинка може допомогти вам у готуванні страв на обід, хлопчик нехай підмете в коридорі. Допомога по будинку нехай повторюється в один і то й час - ця допомога повинна стати звичкою .
- І тільки тоді можна говорити про її стійке виховне значення.
Організація трудового виховання в сім’ї
Шановні батьки!
Залучаючи дитину до праці ви насамперед дбаєте про її успішність у дорослому житті й створюєте умови для розвитку таких важливих якостей як самостійність, упевненість у власних силах, цілеспрямованість, працелюбність, повага до праці інших.
Пам’ятайте: основні трудові вміння з різних видів праці у дитини формують педагоги дитячого закладу. Проте, щоб уміння перетворилися на сталі навички, їх конче необхідно постійно закріплювати в щоденному житті в родині.
- Щовечора, забираючи дитину з дитячого садка, перегляньте інформацію в куточку для батьків, аби дізнатися, яке цікаве завдання ви можете виконати зі своїм малюком удома, з якою літературою бажано познайомитися та ін.
- Розпитайте дитину про те, як минув її день у дитячому садку: чим він був заповнений, що нового вона дізналася, чого навчилася за цей день, які події (свята, розваги, екскурсії і т. д.) плануються в найближчому майбутньому.
- Цікавтеся, чи все з того, чого навчають у дитячому садку вдається вашому малюкові. Разом обговоріть причину успіхів та можливість подолання труднощів. Спробуйте повторити з дитиною вдома те, чого їх навчили в дитячому садку.
- Постійно демонструйте позитивне ставлення до трудової діяльності та проявів самостійності з боку дитини. Заохочуйте і схвалюйте її зусилля й досягнення.
- Поспостерігайте за своєю дитиною і спробуйте визначити, який вид праці їй найбільше до вподоби, поділіться результатами своїх спостережень з вихователем.
- Виберіть спеціальний день і разом із сином чи донькою придбайте матеріали для трудових справ, відповідно до інтересів дитини (набори дитячих столярних інструментів, «Юний городник», матеріали для плетіння і ін.)
- Пам’ятайте: «чарівність» спонукають дитину до будь-якої діяльності, зокрема й трудової, навіть нецікавої, на перший погляд. «Спробуй разом зі мною…»
- Пояснюйте значення трудових дій, які виконуєте разом з дитиною чи окремо. Мотив праці (для чого і для кого це робити) має бути зрозумілий малюкові.
- Не забувайте ввечері розповісти синові чи донці про свій день, свою працю на роботі й удома, поділитися власними досягненнями та проблемами. У доступній формі й добираючи відповідний вікові дитини зміст, обговоріть свої проблеми, щоб вона відчула вашу повагу та партнерське ставлення.
Порадник для батьків та педагогів щодо трудового виховання дітей
• залучати дитину до трудових справ сім'ї якомога раніше;
• за дитиною старшого дошкільного віку закріпити постійні обов'язки, за виконання яких вона має бути відповідальною;
• не допускати відхилень від встановлених дорослим вимог, щоб не давати дитині приводу до ухиляння від своїх обов'язків;
• не карати дитину працею: праця має приносити радість та задоволення;
• учити дитину працювати, прищеплюючи Їй елементарні навички культури трудової діяльності — раціональні прийоми праці, правильне використання знарядь праці, планування та завершення трудового процесу;
• не давати дитині непосильних доручень, але доручати роботу з достатнім навантаженням;
• не підганяти дитину, чекати, поки вона закінчить роботу сама;
• завжди дякувати дитині за допомогу чи старанно виконане доручення;
• не забувати хвалити дитину за ту роботу, яка вимагала від неї особливих зусиль.
Коментарi